۷/۰۷/۱۳۸۹

انگل کاستیا/Ichthyobodo/Costia

انگل کاستیا_Costia

نوعی انگل پوستی میباشد.این انگل از نوع تک یاخته ای و تاژک دار است.یکی از مرگ بارترین و کوچکترین انگل هاست .این بیماری بین تمامی ماهیان کوی و طلایی شایعتر است.در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع ماهی تلف میشود.
زمانی که این انگل در بدن و آبشش ماهیان نفوذ میکند مانند موی کاشته شده در سر می باشد و سر انگل درون بدن یا آبشش ماهی قرار دارد که به وسیله نیش خود از میزبان تغذیه کرده و تخمریزی میکند
مانند عکس پایین:

بیماری حباب گازی gas bubble disease ‏, ‏ Emphysematosis , gas embolism

بیماری حباب گازی ‏
gas bubble disease ‏, ‏ Emphysematosis , gas embolism

بیماری حباب گازی به بیماری غواصان معروف است که در اثر پیدایش ناگهانی مقدار زیاد اکسیژن محلول در ‏آب بوجود می آید . به عبارت دیگر در اثر کاهش ناگهانی فشار اکسیژن محیط خارجی و وجود فشار نسبی زیاد ‏گاز داخلی یا بدن ( نسبت به محیط خارج ) سبب آزادی گاز اکسیژن در نسوج و خون و غیره میشود .‏

طاعون خونی (قرمز)‏ Red pest

سلام این بیماری شبیه دم خوره هست و درمانی شبیه به همون بیماری داره واستون ترجمه کردم که هم خودم به اطلاعات اضافه بشه و هم به دوستان کمکی کرده باشم.

علائم : خطها و رگهای خونی روی بدن و باله ها

این خطوط و رگهای خونی ممکن است تا رسیدن به زخم پیش برود و حتی در موارد حاد با عث از بین رفتن کامل باله ها گردد . با توجه به این که این بیماری داخلی نیز هست درمان خارجی به تنهایی کارساز نیست غیر از موارد بسیار خفیف این بیماری . که در این حالت با استفاده از دارو های ضد عفونی مخزن را کاملا تمیز کنید و در هنگام معالجه به ماهی ها زیاد غذا ندهید . برای درمان از داروی آکرافلاوین ( داروی ضد دم خوره) یا موناکرین با دز 2/ 0درصد که به صورت یک میل در لیتر حل شده استفاده کنید . این دارو آب را کاملا رنگی می کند ولی رنگ آن پس از پراکنده شدن به مرور زمان از بین خواهد رفت .

لیمپوسیست

این بیماری یک بیماری ویروسی است و ویروس روی سلولهای ماهی اثر می گذارد . می تواند واگیر دار باشد اما معمولا کشنده نیست . متاسفانه درمان ندارد و خوشبختانه یک بیماری نادر است.

دو راه درمان احتمالی برای آن وجود دارد یکی اینکه هر چه زود تر ماهی آلوده را جدا کرده و آنرا از بین ببریم و دیگر اینکه به سادگی آنرا برای چندین ماه قرنطینه کنیم و امیدوار باشیم که خوب شود.
منبع :

www.haziallat.hu







فرونكلوزيسfurunculosis

فرونكلوزيسfurunculosis


اين بيماري در همه جاي دنيا ديده ميشود و بيشتر در مواقعي كه ماهيان تحت استرس باشد ضررهاي عمده ايجاد ميكند.تلفات و خسارات در آب با درجات بالاي حرارت بيشتر است.
عامل مسبب :
علت يك باكتري به نام آئروموناس سالمونيسيدا است .(نكروموناس necromonas) است كه گرم منفي بوده.

تشخيص بيماري :
دوره كمون قريب يك هفته است و بر حسب عوامل مختلف خصوصا در جه حرارت آب تغيير ميكند.
در ابتداي بيماري ، ماهيها در سطح آب به كندي شنا ميكنند به نظر ميرسد دچار سكته يا مرگ كاذب شده اند.گاهي قبل از مرگ بطور ناگهاني به خارج از اب ميپرند.
فرونكلوز يك بيماري عفونت خوني شايع است كه اگر سرعت پيشرفت ان كند باشد ممكن است سبب ايجاد كورك يا زخم شود، در اين حالت فعاليت باكتريها ، سبب ايجاد يك ناحيه متورمي شده كه محتوي باكتري ،خون و بافت مرده است و كورك يا تاول ممكن است بتركد و زخم بزرگي توليد كند.

کرمهای گرد یا نماتودهاnematodes-vers ronds- round worm

کرمهای گرد یا نماتودهاnematodes-vers ronds- round worm


کرمهای گرد در حالت نوزادی و بلوغ انگل ماهیان میشوند.سیر تکامل آنها غیر مستقیم بوده و مراحل واسطه ای را در حشرات یا سخت پوستان میگذرانند.رشد بیشتر در بدن میزبان واسطه صورت میگیرد و چرخه زندگی کرم وقتی کامل میشود که میزبان واسطه توسط ماهی خورده شود.لاروها پس از خورده شدن در بدن ماهی به سوراخ کردن روده ها پرداخته و به احشا یا عضلات وارد میشوند.
علائم بیماری به هنگام حضور تعداد زیادی انگل در لوله گوارش عبارتست از کم خونی ،لاغری شدید و پرهیز از غذا خوردن و کاهش توان حیاتی است.ممکن است نواحی برجسته ای در زیر پوست مشاهده شود.گاه با تخریب اعضا و سیستمهای بدن میزبان خود سبب شنای غیر طبیعی و عدم تعادل آن در آب میشوند.
برای درمان ان از فنوتیازین به میزان یک دهم درصد در غذای ماهی به مدت 3 روز یا ترامیسول به میزان 0.25 تا 0.1 درصد در غذا به مدت 7 روز استفاد میشود.
منبع :
مدیریت بهداشتی و روشهای پیشگیری و درمان بیماریهای ماهی : قباد آذری تاکامی
بیماریهای ماهیان پرورشی : بابا مخیر

بيماري زخم ulcer disease

عامل بيماري هموفيلوس پيسيوم يك ميكروب گرم منفي است.اين بيماري كاملا شبيه فورونكلوز بوده و گاها توام ديده ميشود.اين باكتري در سطح بدن ماهيهاي حساس قرحه يا زخمهاي باز ايجاد ميكنند.ضايعات بصورت پرز كوچك ظاهر شده كه متعاقبا نوك آن سائيده شده و بصورت زخمي نمايان ميگردند.زخمهاي باز شده در اطراف داراي پوست مايل به سفيد و در مركز تيره رنگ مي باشند.در اين بيماري فقط روپوست دچار هيپرپلازي شده و زخمهاي حاصل پوست را در بر نميگيرد.بلكه بطور افقي گسترش يافته و قسمت وسيعي از بدن را فراميگيرد و در نتيجه سپتي سمي با علائم خونريزي مشخص ايجاد ميشود.در اين بيماري ممكن است
باله هاي شنا در اثر زخمهاي حاصل پوسيده و از بين بروند.و يا زخمهايي اطراف دهان ايجاد شود.ولي معمولا قسمتهايي از پوست حجيم شده و به رنگ مايل به سفيد و بطور نامنظم اسفنجي و چروك خورده به نظر ميرسند.هنگامي كه اين قسمتها مي افتند زخمهاي ناجور و كم عمقي از زير آنها نمايان ميشود.كه با يك سجاف (لبه) به رنگ مايل به سفيد احاطه شده اند.
براي درمان كاربرد اكسي تتراسيكلين و يا كلرامفنيكل با نتايج خوبي همراه بوده است.
مصرف كلرامفنيكل :
به ميزان 10 تا 50 قسمت در ميليون بصورت حمام طولاني مدت استفاده ميشود .
مصرف اكسي تتراسيكلين :
10 تا 20 قسمت در ميليون بصورت حمام طولاني مدت.
(10 قسمت در ميليون يعني 1 گرم دارو(1000 ميليگرم) در 100 ليتر آب )
منبع :
بهداشت و درمان ماهيان آكواريومي :رحيم پيغان و ...
بيماريهاي ماهيان پرورشي : بابا مخير
اطلاعات و كاربرد داروهاي آبزيان : كاظم عبدي

بیماری اتوردیسمان ( کمبود ویتامین تیامین )

بیماری اتوردیسمان ( کمبود ویتامین تیامین ) :

این بیماری موجب اختلال در تعادل ماهی می گردد و هنگامی بروز می کند که جیره غذایی ماهی عاری از ویتامین b1 باشد و یا ماهیان غیر ماکول و شگ ماهیان به مدت زیاد به ماهی به عنوان غذا خورانده شود. زیرا گوشت این ماهیان از بین برنده ویتامین b1 می باشد.

علائم بیماری:
ابتدا ماهی دچار عدم تعادل در حرکت شده و سر انجام بدون حرکت بر روی بستر آکواریوم قرار می گیرد، در این حالت اگر ماهی تحریک شود در حالت چرخشی به دور یک محور طولی محل استقرار خود را ترک خواهد کرد ، بعلاوه خونریزی هایی در اطراف چشم ماهی بوجود می آید که منجر به کوری آن می گردد.

درمان خوراکی

درمان خوراكي و روشهاي تهيه جيره هاي دارويي براي ماهي هاي زينتي آكواريومي :
مراحل تهيه جيره ژلاتيني براي ماهيان آكواريومي :

- 30 گرم ژلاتين بدون طعم را در 500 ميلي ليتر آب جوش حل ميكنيم.
- حدود 300 گرم از غذاي تجارتي ماهيان را با 150 ميلي ليتر آب ، كاملا مخلوط ميكنيم .غذا بايد حتي الامكان نرم و سوسپانسيون بشود.
- محلول ژلاتين را به داخل مخلوط خيس شده غذا ميريزيم .
- مواد را به خوبي با يكديگر مخلوط كرده و مقدار ديگري از غذاي ماهي را به آن اضافه ميكنيم . بهتر است تا حد امكان غذاي بيشتري به سوسپانسيون مايع اضافه شود.

بیماری قارچ تخم ها


قارچ تخم ها :

اگر تا به حال ماهیان آکواریومی شما تخم ریزی کرده باشند ، حتماً دیده اید که چند ساعت تا چند روز پس از جدا کردن تخم ها از والدین آنها سفید شده و لایه ی کرکی سفید رنگی روی آنها را پوشانده است که در اینصورت دیگر شاهد هچ شدن تخم ها و به دنیا آمدن بچه ها نخواهید بود .
این قارچ ها معمولاً توسط Achyla و Saprolegnia ایجاد می شوند که سبب خسارت به تخم ها شده و به سرعت بین تخم های دیگر شیوع پیدا می کنند تا تقریباً همه ی تخم ها را از بین ببرند .
از آنجایی که خیلی از ماهی داران به ماهی های مولد اجازه نمی دهند تا از از تخم ها نگهداری کرده و سپس بچه هایشان را بزرگ کنند ( به دلیل طول کشیدن این دوران که می توان در این زمان چندین بار از والدین تخم کشید . ) ، تخم ها به دلایل مختلف آلوده شده و قارچ می گیرند که در صورت بروز بیماری درمانی برای تخم های مبتلا شده به قارچ وجود ندارد ولی می بایست برای جلوگیری از ابتلای سایر تخم ها به قارچ ، فوراً تخم های آلوده را توسط موچین ، سوزن ، پنس و یا هر وسیله ی نازک دیگری از سایر تخم ها جدا کرد .

بیماری لرنه آ

این سخت پوست به عنوان یک انگل خارجی ماهیان گرمابی آبهای شیرین است.در صورت آلودگی در بچه ماهیها سب تلفات سنگینی میشود.گونه های مختلف آن با ماهیان مختلف سازگار شده است.لرنه آ دارای چرخه زندگی مستقیم بوده و نیازی به میزبان واسط ندارد.

شناسایی انگل :

بدنی کرمی شکل داشته .ماده هایش بدنی دراز و گردنی باریک با زائده های لنگر مانند در سر دارند که بوسیله آن پوست ماهی را سوراخ کرده و به داخل عضلات فرورفته و در آنجا تبیت میشود.طول بدن از 3.3 تا 10 الی 12 میلیمتر است.هر انگل قادر است در دو دوره تخمریزی تا 700 تخم تولید کند.

نقص عضو و نارسایی ها

بدشکلی لبه آبشش :


هنگامی که ماهی دچار کمبود مواد معدنی و ویتامین ها می شود، بیماری های نقصی به وجود می آید. ماهی ها به طور کامل به مواد معدنی محلول در آب وابسته هستند که به وسیلۀ پوست و آبشش ها آن ها را جذب می کنند.

البته ماهی ها از جذب بسیاری از مواد معدنی در آب نیز صرف نظر می کنند.

در آکواریوم هايي که از نظر اکسیژن غنی هستند، مواد معدنی حل می شوند و بسياري از نشانه های مفيد عناصر از دست می رود و این باعث رسوب و از بين رفتن آن ها در مراحل مختلف می شود.

کمبود تمام مواد معدنی را می توان با تعویض دوره ای آب و یا اضافه کردن دارو هايي مثل Sera Mineral Solt برطرف نمود. معمولاً کسانی که به طور حرفه ای آکواریوم داری می کنند همیشه مقداری آب آماده در محلّی نگهداری می کنند تا در هنگام نیاز و در تعویض دوره ای آن را استفاده کنند. و همچنین این اشخاص هنگام تعویض آب از R/O و یا یون مبادله گر آب استفاده می کنند. اين همان آب مقطر خودمان است و يا آب هايي كه توسط فيلتر هاي سختي گير تصفيه شدند.

این نمونه از آب ها از نظر مواد معدنی بسیار ضعیف و محروم هستند و بیماری های نقصی را در آینده پیش خواهند آورد، مخصوصاً در مورد ماهی های جوان و در حال رشد که شدیداً به این مواد نیاز دارند.

هنگامی که مواد معدنی کم باشد سیستم بدن ماهی قسمت هایی را فدا می کند تا کل بدن را سالم نگه دارد.

این شامل لبۀ باله ها و لبۀ آبشش ها می باشد که البته هرگاه مواد معدنی به مقدار کافی برسد این نقیصه ها جبران می شود
شما می توانید در هنگام تعویض دوره ای آب Sera Mineral Salt را به آب اضافه کنید.

این دارو بیش از 60 ماده معدنی را شامل می شود و اگر به طور منظّم استفاده شود بیماری را درمان و از تکرار آن جلوگیری می کند.

بیماری نکروز عصبی

بيماري نكروز عصبي :
بيماري نكروز عصبي ويروسي Viral nervous necrosis اين بيماري به عنوان يك بيماري ويروسي خطرناك بسياري از بچه ماهيان ، ماهيان جوان و در پاره اي از موارد ماهيان دريايي بالغ را مبتلا نموده و تقريباً در سراسر جهان به استثناي افريقا رخ مي دهد.

در حال حاضر اين بيماري از سي گونه ماهيان مختلف آبهاي جهان گزارش شده كه بيشترين تاكيد بر روي گونه هاي ماهيان ذيل بوده است :

1- sea bass 2-Groupers 3-Jack 4-Puffer 5-Flatfish

اتیولوژي و سبب شناسی بيماري :

نکروپسی

دربررسي هاي كالبد گشائي ممكن است مايعات خون آلود در محوطه شكمي مشاهده شود . طحال بزرگ وقرمز رنگ ، كبد رنگ پريده ، تورم وآماس دراطراف قلب وكليه نيز جلب توجه مي نمايد . بسياري از استرپتوكوكها مغز وسيستم اعصاب ماهيان را آلوده نموده وموجب شناي عمودي ميگردند.

تشخيص ودرمان
اكثر باكتريهاي فرصت طلب ماهيان بعد از رنگ آميزي گرم ، در زير ميكروسكوپ برنگ صورتي ظاهر شده و بيشتر آنها ميله اي شكل بوده وگرم منفي ناميده ميشوند . درصورتيكه استرپتوكوكوسها بعد از رنگ آميزي برنگ ارغواني درآمده و بيشتر كروي ويا بيضي شكل هستند وگرم مثبت خوانده ميشوند . تشخيص اوليه با توجه به تاريخچه وعلائم كلينيكي ، يافته هاي كالبد گشائي ميسر است . اسلايد هاي اخذ شده از بافتهاي تازه مغز ، طحال ، كليه وكبد باكتريهاي گرم مثبت را نشان ميدهند.اگر دركارگاهي با ماهيان بيمار داراي علائم بيماري (شناي عمودي وغير عادي ، POPEYE ، خونريزي ، مرگ و ميرسريع و شديد ، كوكسي هاي گرم مثبت در مغز وكليه) مواجه شويم ، مشكوك به استرپتوكوكوز

کرم روده ای

کرم های روده ای از شایع ترین بیماری های آکواریومیه که بر خلاف بیماری های عفونی و ویروسی تقریبا بین بیشتر ماهی ها مشترکه
علایم :

1.مدفوع سفید(دراز یا کشدار)
2.غذا نخوردن ماهی
3.لاغر شدن ماهی
4.گوشه گیر و ترسو شدن ماهی
5.تیره شدن رنگ ماهی
6.بیرون زدن روده ماهی
این بیماری 2نوع درمان داره که اشاره می کنم
درمان1:

بیماری کمبود ید

بیماری کمبود ید :

بعضی جاها در دنیا ممکن است دارای آبی باشند که از لحاط ید غنی نباشد، شایعترین بیماری که از کمبود ید پدید می آید بیماری تیروئید است که در انسان نیز مشهود است.

در این بیماری یک غدّۀ بزرگ در قسمت زیر گلو پدید می آید که ممکن است تا آبشش ماهی پیش رود و حتّی با جرّاحی هم از رو نمی رود و اگر آن را بردارید دوباره رشد می کند.

شايد براي شما جراحي روي يك ماهي كمي خنده دار به نظر بيايد ولي اگر يك آروناي سبز داشته باشيد كه 15 سال است از آن نگهداري مي كنيد، يا فلاور زيبايي كه مدتهاست ميهمانان زيادي را در خانه تان سرگرم مي كند، اگر ماهيتان بيمار شود تن به جراحي هم مي دهيد.

برای جلوگیری از این بیماری باید میزان ید لازم به بدن ماهی برسد و دیده شده که حتّی غدّه های بزرگ نیز با این برنامه از بین رفته اند.
شما برای این کار می توانید از Sera Mineral Salt به طور منظّم استفاده کنید که باید هر بار که آب را عوض می کنید به آن اضافه کنید. همچنین از غذاهایی که در آن ها ید موجود باشد استفاده نمایید.

بعد از درمان نیز باید 2 بار در هفته برای همیشه ید را در رژیم ماهی بگنجانید.

هنوز بگید نمک بده من یه چیزی میدونستم که به سرم میزدم

درمان با ویتامین

ماهی ها نیز مانند تمام موجودات زنده به ویتامین ها نیاز دارند تا بتوانند مراحل مختلف سوخت و ساز را در بدنشان اجرا نمایند و بدون ویتامین ها در هضم و جذب مواد مورد نیاز بدنشان ناتوان خواهند بود.

غذاهای تولیدی توسّط شرکت های معتبر مانند Tetra و Sera و AquaMedic و ...شامل اکثر ویتامین های مورد نیاز ماهی می شوند، امّا مسئله این است که از زمانی که پاکت یا ظرف حاوی غذا را باز می کنید، شمارش معکوسی برای ویتامین های موجود در غذا شروع می شود و هرچه می گذرد مقداری از این ویتامین ها بر اثر عوامل محیطی مانند اکسیژن و رطوبت از بین می روند. معمولاً بعد از یک ماه غذا عاری از هرگونه ویتامین می شود.

برای همین استفاده از ویتامین های تکمیلی برای یکی دو بار در هفته بسیار مهم است.

بهترین راه برای استفادۀ بهینه از ویتامینی که جداگانه تهیّه نموده اید آن است که ویتامین مایع را درست قبل از غذا دادن به ماهی ها، در غذای خشک آن ها اضافه کنید. ویتامین زود به خورد غذای خشک می رود و نتیجه اش آن است که مستقیم وارد بدن ماهی می شود.

اگر بخواهید ویتامین را به آب اضافه کنید مجبور خواهید بود مقدار بیشتری استفاده نمایید.

هنگامی که در حال درمان بیماری در ماهی ها هستید، خیلی خوب است که از ویتامین ها استفاده کنید و آن ها را به غذای ماهی اضافه نمایید، زیرا این در کنار داروی مصرف شده برای درمان، خود ماهی نیز در حال مبارزه است و اگر ماهی ضعیف بماند تاب مقاومت نخواهد داشت. بهتر است این ویتامین دهی در دورۀ درمان به صورت روزانه و بعد از درمان هر هفته یک بار به ماهی داده شود.

بیماری تیرگی پوست

در این بیماری، پوست و آبششها توسط انگل آلوده شده و سبب تیره شدن شدید پوست می گردد. ماهیهای مبتلا پوست خود را شدیداً به دیواره و وسایل داخل آکواریم می مالند.

از علایم مهم آغاز این بیماری، پدید آمدن لکه های تیره دایره یا بیضی شکل بر روی پوست است.این لکه ها به تدریج متورم شده و سفید می گردد و پوست در محل لکه ها از بدن خارج می شود و با پیشرفت این بیماری، ماهی تنبل و منزوی می شود.

گاهی انگل آبششها را هدف می گیرد که در آن صورت ماهی دچار کمبود اکسیژن شده و به سطح آب می آید و شدیداً تنفس می کند.

در روی پوست، بیشتر قسمت پشت یعنی از پشت سر تا باله پشتی مورد هجوم این انگل است. روند پیشرفت بیماری در ماهی های جوان و یا ضعیف سریع می باشد ولی درماهی های بالغ و قوی پیشرفت لکه ها به کندی صورت می گیرد.

جهت درمان در مراحل ابتدایی می توان از نمک طعام و یا مترونیدازول بهره برد.

- معالجه توسط : نمک طعام

- کاربرد: درمعالجه در مراحل ابتدایی و شروع تیره شدن پوست و باله ها

- شیوه های درمان :

سندرم تانك جديدnew tank syndro

وقتي تعداد زيادي ماهي به سيستم فاقد فلور باكتريايي تثبيت شده افزوده ميشود(تانك جديد).ظرفيت نيتريفيكاسيون سيستم سريع كاهش مي يابد.و منجر به افزايش غلظت تركيبات سمي نيتروژن دار ميشود.و در نتيجه ماهيان تنبل و بي اشتها ميشوندو حساسيت به عفونتها به شدت افزايش مي يابد.و يا بطور ناگهاني ميميرند.اين مشكل را ميتوان با اضافه كردن شن يا يا سيستم فيلتراسيون يك آكواريوم تثبيت شده قديمي به آكواريوم جديد و معرفي تعدادكمي ماهي تا زماني كه بيوفيلتر تثبيت شود و نيز كنترل روزانه فاكتورهاي كيفي آب (در صورت امكان و دسترسي) و در صورت نياز تعويض آب (تا غلظت تركيبات نيتروژن دار خصوصا آمونياك و نيترات در حد ثابتي نگهداشته شود) ميتوان از اين وضعيت جلوگيري كرد.
در صورت بروز مشكل ميتوان با انجام موارد زير به درمان ماهيان و بهبود شرايط پرداخت:
- تعويض روزانه 50 درصد آب تا غلظت آمونياك يونيزه به 1 قسمت در ميليون برسد.
- اضافه كردن شن و ماسه قديمي يا يك فيلتر ديگر تا سرعت فعال شدن بيوفيلتر افزايش يابد.
- اضافه كردن كلريد سديم(نمك) به مقدار 100 قسمت در ميليون(يك گرم در 10 ليتر آب) براي كاهش استرس اسمزي و كاهش ميزان جذب نيتريت توسط ماهيان.
- اضافه كردن تركيبات جاذب آمونياك به فيلتر(از جمله آنزيميت)
- در صورت نياز درمان اختصاصي عليه پاتوژنهاي فرصت طلب.


منبع : كتاب بهداشت و درمان ماهيان آكواريومي-دكتر رحيم پيغان

کیلودونلا

کیلودونلا انگل تاژکدار متحرکی است که یکی از خطرناکترین انگلهای خارجی بوده و بر روی سطح خارجی ماهی ، روی آبشش و پوست و باله ها و فلسهای همه ماهیان آب شیرین میتواند زنگی کند. یک بیماری تک یاخته ای بوده و انگل بیماری جز تک یاخته های مژه دار است و شکلی قلب مانند داشته و بدنش از مژه های ریزی احاطه شده است.در سطح شکمی و جلویی منفذ گردی به نام دهان دارد که واجد اعضای نگهدارنده ای است ک انگل توسط آنها میتواند دهان را در بدن ماهی فرو برده و به هر طرف بچرخاند.این تک یاخته روی بدن میزبان چرخیده و از سلولهای پوششی تغذیه میکند.این انگل در شرایط نامساعد بصورت کیست در می آید و دوره ای را بصورت زندگی مخفی بسر میبرد.کیستها میتوانند مدت زیادی به انتظار شرایط مساعد بمانند . رشد و نمو این انگل در مقابل نور کند میشود.هنگام نگهداشتن ماهی در آکواریومهایی که در مجاورت نور آفتاب قرار دارند این تک یاخته ایها به تدریج تلف میشوند.
علائم بیماری:
در مراحل اولیه بیماری علائم خارجی آشکاری ندارد
علائم معمول خارجی عبارتند از :
هواگیری از سطح و اشکال در تنفس ، مالیدن بدن به اشیا و مجروحیت ،رنگ پریدگی ،جمع شدگی باله ها،فقدان اشتها ،،تیرگی چشمها ،باله های صدمه دیده ،غشا مخاطی ، مشاهده انگل و تیرگی بدن که ناشی از افزایش ترشخات مخاطی است ونیز رخوت و بیحالی.
این انگل سبب تحریک سطح خارجی بدن و تولید مقدار زیادی موکوس میشود،
هنگام بروز شدید بیماری ،روی بدن ماهی یک لایه آبی خاکستری رنگ دیده میشودکه خصوصا روی سطح سر بخوبی نمایان است.پیدایش این لایه در نتیجه تحریک پوست به وسیله تعداد زیاد این انگل و ازدیاد ترشح پوست است.تخریب آبشش و نکروز آن منجر به اختلال فعالیت و از بین رفتن تعادل اسمزی ماهی شده و منجر به مرگ میشود.
درمان :

بیماری لکه سیاه پرت

ماهي پروت به دليل شرايط خاص فيزيولوژيكي خود در طول عمر ش ميتواند لكه هاو نقطه هاي تيره رنگي را بر روي بدن خود نمايان سازد كه ممكن است. از بين ماهيان متعددي كه در يك تانك اجتماعي وجود دارد شايد تنها ماهي پاروت باشد كه مستعد ابتلا و بروز اين عارضه باشد.
عوامل ایجاد این بیماری:

حساسيت آن به عوامل فيزيكو شيمايي و محيطي در آكواريوم.

- براي شناسايي اين خصوصيت ميتوان گفت كهاگر لكه ها به مانند دانه هاي فلفل بر روي بدن باشند و مشابه بيماريهاي انگلي با آن برخورد و مبارزه كرد .

۷/۰۵/۱۳۸۹

بازی Feeding Frenzy

سلام
بازی Feeding Frenzy از بهترین بازی های آکواریومی می باشند و هر دو ورژن در اختیار شما عزیزان قرار میدهم و شما در این بازی اختیار یک ماهی را دارید که ابتدا باید ماهی های کوچکتر از خود را بخورید و پس از بزرگتر شدن ماهی های دیگر را هم بخورید به مراحل بعدی که 60 مرحله می باشد بروید که تمامی مراحل مهیج و بسیار سرگرم کننده هست و در طول بازی ماهی ها متفاوت می باشند

بازی Deep Sea Tycoon

سلام اینم بازی Deep Sea Tycoon هر دو روژن


۷/۰۴/۱۳۸۹

بازی FishCo Aquarium Game

سلام
دیگه چیزی نمیگم فقط دانلود کنید



سیستم مورد نیاز

بازی Lost In Reefs Game

سلام
این بازی بسیار سرگرم کننده هست حتما دانلود کنید


بازی Jenny's Fish Shop

سلام
اینم بازی جینی و خرید ماهی



دانلود بازی
Jenny's Fish Shop
اطلاعات بیشتر

منبع :
www.fishlore.com

پازل ماهی

سلام به دوستان گلم
امشب براتون پازل از ماهی میذارم تا لذت ببرید حجم زیادی نداره حداکثر 1مگابایت هست و 100%تست شده و ویروس نداره

پازل ماهی راه راه اریب عکس پازل


بازی Fish Tycoon Aquarium Game

سلام
این بازی یکی از زیبا ترین بازی های آکواریومی هست توصیه میکنم بازی کنید



دانلود بازی Fish Tycoon Aquarium Game
اطلاعات بیشتر

منبع :
www.fishlore.com

 
طراحی شهرام بیطار