۳/۱۲/۱۳۸۹

وسایل تزئینی آکواریوم

سلام
مبحث اولیه ساخت آکواریوم و لوازم کاربردی آن تمام شد فقط بحث فیلتراسیون دست ساز مونده که انشالله در ارتباط با آن نیز مطلب خواهم گذاشت. حال زمان آن فرا رسیده تا وسایلی که در زیبایی آکواریوم و راحتی نگهداری ماهی به شما کمک میکند را معرفی نمایم فقط این نکته را متذکر شود که وسایل آکواریوم به 2 دسته تقسیم می شوند: 1- وسایل ضروری 2- وسایل تزئینی.



وسایل آکواریوم:

تعدادی از وسایل آکواریومی
برای داشتن یک آکواریوم مدرن نیاز به وسایل پیشرفته ای داریم تا علاوه بر آسان تر کردن نگهداری از ماهی ها ، مانع از صدمه دیدن آنها شویم . اما وسایل آکواریوم به دو دسته ی ضروری و سرگرمی تبدیل می شوند ، یعنی یک دسته برای نگهداری آبزیان لازم است ولی دسته ی دیگر تنها جنبه زیبایی و سرگرمی دارند و وجود آنها لازم نمی باشد .
دسته ی اول : وسایل ضروری
1- تور ماهیگیری 2- شیشه پاک کن 3- پمپ هوا و تجهیزات 4- فیلتر و تجهیزات 5- آبگرمکن ( بخاری آکواریوم ) و تجهیزات
دسته دوم : وسایل تزئینی
1- گیاهان مصنوعی ( پلاستیکی ) 2- کوزه ها و وسایل سفالی رنگارنگ 3- شن 4- مرجان ، سنگ و چوب 5- تصویر پس زمینه ی آکواریوم
دسته اول :
1- تور ماهیگیری :
یکی از ضروری ترین وسایل به شمار می رود ؛ بطوریکه برای گرفتن هر ماهی نیاز به داشتن چنین محصولی مشهود است و گرفتن آنها با وسایل دیگر ( مثل کاسه یا ... ) ممکن است صدمات زیادی به آنها بزند .
بطور کلی چندین نوع تور ماهیگیری در بازار وجود دارد که از تورهای بزرگ برای گرفتن گوشتخوارانی چون اسکار و پنکوسی و از تورهای کوچک و ریز بافت برای گرفتن ماهیان ریز نظیر زنده زاها و بچه های آنها استفاده می شود . دقت داشته باشید که قبل از استفاده از تور ، آن را کاملاً چک کرده و از عدم وجود پارگی در تور مطمئن شوید .
تور ماهیگیری
نکته :
اگر در تور پارگی باشد ممکن است باله های ماهی های شما در آن گیر کرده و در نتیجه به آنها آسیب برسد .
تذکر :
همیشه تو را در محلول ضدعفونی ( به ازای هر لیتر 2 قطره ) قرار داده و بعد از مصرف به طور کامل شستشو داده و مجدداً در محلول ضد عفونی قرار دهید تا توسط آن عامل بیماری احتمالی به تانک منتقل نشود .
2- شیشه پاک کن : در صورتی که از هیچ یک از ماهی های خانواده کت فیش ( لجن خوار ) در تانک استفاده نکنید ( مثل زمانی که از ماهیان مهاجمی مثل پرت و فلاور استفاده می کنید . ) بعد از گذشت مدت زمانی اندک از تعویض آب تانک متوجه لکه های سبز و قرمز رنگی روی شیشه های تانک می شوید که از زیبایی آن می کاهند .
این لکه ها در واقع جلبک های قهوه ای و سبزی هستند که در نتیجه ی تابش نور به آب به وجود می آیند و برای از بین بردن این لکه ها استفاده از روش های زیر رایج می باشد :
1- پاک کردن شیشه با وسایلی چون اسفنج پنبه و دستمال : با کشیدن این وسایل روی جداره ی داخلی تانک می توان جلبک ها را از بین برد .
پاک کردن شیشه با دستمالاسفنج های مناسب برای پاک کردن شیشه
مزایا :
1- همیشه در دسترس است .
2- قیمت بسیار پایین
3- می توان جلبک های ضخیم را هم از بین برد .
معایب :
1- به خاطر پخش شدن جلبک ها در آب ، سبب کدر شدن آب می شود .
2- با بردن دست به داخل آب ممکن است عامل بیماری احتمالی به تانک منتقل شود .
استفاده از اسفنج برای پاک کردن شیشه استفاده از اسفنج برای پاک کردن شیشه
2- استفاده از شیشه پاک کن دستی : با اتصال دو میله ی پلاستیکی ( به صورت T ) ساخته شده و در سر قسمت بزرگتر آن یک تکه ابر ، اسفنج یا وسیله ی دیگری قرار می گیرد که با کشیدن آن به شیشه های تانک ، جلبک ها را به خود جذب می کند .
چند نمونه شیشه پاک کن دستی
مزایا :
1- عمر بسیار طولانی وسیله
2- قیمت نسباتاً ارزان
معایب :
1- به خاطر پخش شدن جلبک ها در آب ، سبب کدر شدن آب می شود .
2- استفاده از این وسیله ممکن است استرس زیادی به ماهی ها وارد کند .
نحوه ی راه اندازی شیشه پاک کن دستی نحوه ی استفاده از شیشه پاک کن دستی
نکته :
پس از استفاده حتماً آن را با آب شستشو داده ، سپس در محلول ضدعفونی ( به ازای هر لیتر 2 قطره ) قرار دهید .
تذکر :
این وسیله را می توانید از فروشگاه های ماهی تهیه کنید .
3- استفاده از شیشه پاک کن مغناطیسی : از اتصال دو آهن ربای بزرگ ساخته شده که یکی از آنها درون تانک و دیگری بیرون و در راستای آن به شیشه متصل می شود . در سر قسمت داخلی آکواریوم هم از اسفنج یا ابر استفاده شده که با تکان دادن قسمت بیرونی ، قسمت درونی هم حرکت کرده و جلبک ها را جذب می کند .
شیشه پاک کن مغناطیسی
مزایا :
1- این وسیله کمتر از گزینه های 1 و 2 موجب کدر شدن آب می شود .
2- سهولت در استفاده
معایب :
1- قادر به پاک کردن جلبک های ضخیم نیست ( چون نمی توان فشار وارد بر شیشه را تنظیم کرد . )
2- در صورتی که تانک شما به دیوار یا جای دیگر تکیه داده شده باشد نمی توان آن قسمت را با این وسیله پاک کرد .
3- قیمت نسبتاً گران
چند نمونه شیشه پاک کن مغناطیسی
در ارتباط با سیستم تصفیه و بخاری وشن و... قبلا بحث شده.

دسته ی دوم وسایل :
1- مرجان :
بی شک یکی از دلایل اصلی زیبایی اعماق دریا وجود مرجان های مختلف در آن می باشد .
مرجان های زنده در اعماق دریا
اما شما هم می توانید با قرار دادن چند مرجان در کنار سایر وسایل ، محیطی شبیه اعماق دریا را به وجود آورید ؛ با این تفاوت که مرجان های مورد استفاده توسط شما زنده نبوده و خشک شده اند .


مرجان های خشک شده
بهتر است با توجه به نوع ماهی خود از مرجان استفاده کنید ؛ مثلاً در صورت نگهداری از سیچلاید ها ، استفاده از مرجان های تکه ای و سنگی شکل زیبایی بیشتری دارد .
البته در بازار مرجان های مصنوعی زیبایی هم وجود داشته که به رنگ های مختلفی موجودند .
مرجان مصنوعی زیبا
نکته : وجود مرجان طبیعی در تانک موجب افزایش PH آب شده که می توان با استفاده از روش های کاهش PH ، میزان اسیدی بودن آب را متعادل نگهداشت .
2- سنگ :
وجود چند سنگ در کنار سایر وسایل تزئینی و گیاهان می تواند تانک شما را تا حد زیادی به محل زندگی اصلی ماهیان نزدیک کرده و همین ویژگی سبب جذاب شدن تانک شما شود .
رابطه ی سنگ ها و زیبایی تانک
شما با توجه به سلیقه ی خود می توانید شکل سنگ خود را تعیین کنید ولی به طور کلی سنگ های لایه لایه ( صخره ای ) زیبایی بیش تری از سنگ های گرد دارند .
زیبایی سنگ های لایه لایه
سنگ های گرد
روش تهیه : ابتدا به نزدیکترین کوه یا محل طبیعی نزدیک به منزل خود رفته و پس از یافتن سنگ مورد نظر ، آنرا به مدت یک هفته در آب نمک ( به ازای هر دو لیتر یک قاشق چایخوری ) قرار داده و پس از این مدت آنرا به تانک خود انتقال دهید .
نکته : وجود سنگ طبیعی در تانک همانند مرجان موجب افزایش PH آب شده که می توان با استفاده از راه های کاهش آن ، PH آب را متعادل نگهداشت .
3- چوب طبیعی :
استفاده از تکه های طبیعی چوب در تانک ، چهره ای کاملاً طبیعی به تانک می بخشد . اما هر چوبی را نمی توان در تانک قرار داد و تنها باید از چوبهای رودخانه و برکه هایی که ماهی در آنها یافت می شود ، در تانک استفاده کرد .
زیبایی چوب طبیعی در آب
نکته : چوب های دریایی را یک روز قبل از استفاده در محلول آب و نمک ( به ازای هر دو لیتر یک قاشق چایخوری نمک ) قرار داده و سپس به تانک انتقال دهید .
ولی در صورتی که به هیچ رودخانه یا آب در حال جریانی دسترسی ندارید ، می توانید با رعایت شرایط زیر از چوب های معمولی در تانک استفاده کنید :
نحوه ی استفاده از چوب طبیعی در تانک : ابتدا شما باید یک یا چند شاخه ی کاملاً خشک شده از درختی مانند انگور را بریده و پس از کندن شاخه های اضافی آنرا در آب به مدت حداقل 3 تا 4 ساعت بجوشانید . ( حرارت سبب تجزیه ی عامل اسیدی هیدروژن می شود . )
سپس آنرا به مدت یک هفته مقابل تابش مستقیم آفتاب گذاشته و به مدت یک ماه در آب قرار دهید . ( هر هفته آب آنرا تعویض کنید . )
پس از این مدت می توان چوب را با آب و نمک شستشو داده و در تانک قرار داد .
اما چوب استفاده شده در بالا باید در ابتدا کاملاً خشک شده باشد و پس از استفاده به مدت یک سال تعویض شود .
نکته : در هر بار تعویض یا سیفون آب تانک ، چوب را با آب و نمک ضدعفونی کرده و سپس در تانک قرار دهید .
تذکر : دلیل معرفی چوب درخت انگور به این منظور علاوه بر زیبایی ، خشک شدن سریع و دسترسی آسان به آن بوده و می توان از چوب های دیگر هم در تانک استفاده کرد . البته بهتر است از چوب های درختان پر شیره ای مثل کاج استفاده نکنید ؛ چون علاوه بر دیر خشک شدن آنها ، در رنگ آب اثر گذاشته و سبب اسیدی شدن آب می شوند .
چوب انگور در تانک
توجه : وجود چوب طبیعی در تانک سبب پایین آمدن PH آب شده که باید PH را با روش های دیگر متعادل نگهداشت .
4- تصاویر پس زمینه ی آکواریوم :
یکی از اشتباهات عمده ی ماهیداران استفاده از کاغذ های رنگی در پشت شیشه ی آکواریوم است که علاوه بر کاهش تحرک ماهی هیچ سود دیگری به همراه ندارد . مثلاً استفاده از کاغذ های رنگی زرد سبب کمرنگ شدن رنگ ماهی می شود .
اما می توان با خرید یک عکس زیبا از دریا یا منظره ی دریایی و قرار دادن آن در پشت آکواریوم ، علاوه بر شاداب کردن ماهی خود ، دکوراسیون آکواریوم را هم بر اساس آن تعیین کرد .
یک عکس زیبا برای قرار دادن به عنوان پس زمینه ی تانک
مثلاً ؛ می توان با نگاه به تصویر پس زمینه جای گیاهان و ... را تعیین کرد ؛ علاوه بر این در صورت استفاده از تصویر پس زمینه کمتر نیازی به استفاده از تعداد زیادی وسیله بوده و آن به تنهایی به تانک شما زیبایی می دهد . ( البته بخشی از زیبایی آکواریوم به خاطر وسایل داخل آن میباشد . )

0 comments:

ارسال یک نظر

سلام دوستان لطفا با ارائه نظرات خود اینجاب را در ارائه اطلاعات بهتر یاری فرمایید

 
طراحی شهرام بیطار