۳/۱۲/۱۳۸۹

آموزش ساخت سامپ

سلام
زمان آن رسید تا درمورد فیلتر های بیولوژیکی مطلب قرار بدم
اول یه توضیح مختصر در مورد سامپ میدم تا بدونید چی هست.
سامپ : جعبه ای شیشه ای می باشد که دارای طبقات مختلفی بوده و داخل آن را انواع تصفیه کننده و سبک ها کننده ها قرار میگیرند.
معیار سنجش حجم سامپ براساس حجم تانک اصلی می باشد به این صورت 1/5 حجم تانک اصلی را سامپ می سازیم
آموزش ساخت:
این سامپ در بالای تانک قرار میگیره و آب توسط یه پمپ وارد میشه و برگشت میکنه

این سامپ من برای یکی از دوستانم به همراهی خودش ساختیم ولی متاسفانه چون فکر نمیکردم ممکنه ساختش روزی میتونه آموزشی باشه برای همین عکسی نگرفتم اینو ما 3ماه پیش ساختیم چون دوستم در تحریم اقتصادی بود یه سیستم میخواست تا کمتر پول خرج کنه و دیرتر آب و عوض کنه

آموزش
مواد مورد نیاز:

1-تانکی با ابعاد طول 35*عرض15و ارتفاع 25+ سوراخ های در شیشه های کناره که محل گفته خواهد شد
2-2عدد شیشه برای ایجاد طبقات با ابعاد عرض14و ارتغاع20
3-شلنگ و بست
4-2عدد شیر تخلیه کولر
5-پشم شیشه
6-ابر
7-بیوبال
8-سرامیک
9-پمپی برای مکش آّب از تانک اصلی به سامپ با قدرت 1000لیتر در ساعت
ساخت تانک
تانکی با ابعاد بالا ساخته و شیشه های کناره ان سوراخ داشته باشد به اینصورت که یکی از لبه 5سانت فاصله داشته باشد که محل ورورد آب به سامپمیباشدو دیگری 10سانت که این محل خروج آب از سامپ میشود
حالا باید آن دو شیر تخلیه در محل یوراخ ها نصب گردد و با چسب سیستا خوب چسب کاری شود نا نشتی پیدا نکنه
بعد از ساخت تانک نوبت به طبقات میرسه که باید به صورت عمودی باشد
طبقه اول: آب از اون سوراخ 5سانتی که در شیشه تانک ایجاد کردیم میاد وچوندر این طبقه آب وارد میشود باید 15سانت از طول تانک را قرار میدهیم و چونباید آب از زیر بشه 5سانت بالاتر از شیشه کف قرار میکیره و خوب چسب کاریمیشه و زیرش یه چیزی قرار بدید تا نیوفته
طبقه دوم: در این طبقه آبی که از طبقه اول میاد قرار میگیره و باید آب ازبالا رد بشه یعنی به شیشه کف میچسبانید تا آب از بالا رد بشه
طبقه سوم:در اینجا که مصادف میشه با محل خروج آب از سامپ و به خاطر شیشهکناری خودش به وجود میاد و اون شیشه که از 10 سانت سوراخ کردیم در این محلمیوفته و آب از ارتفاع 10سانتی خارج میشه
بعد از نصب شیشه ها و خشک شدن باید تست شود تا نشتی نداشته باشد
و اون شیلنگ و بست به شیرهای تخلیه کولر وصل شده و چسب کاری کرده تا نشتی نداشته باشد
بعد از اتمام تمام مراحل و خشک شدن تمام چسب کاری ها و اطمیمان از نداشتن نشتی
در طبقه اول ابر و پشم شیشه را قرار میدهیم و باید از شیشه کناری کهارتفاع 20سانت داره نه شیشه خود تانک 2سانت مانده به انتهای شیشه قراربگیرید
در طبقه دوم سرامیک و ذغال قرار میگیره
در طبقه سوم بیوبال قرا میگیره و بعد از تانک خارج میشه
هزینه ساخت چنین سامپی

شیشه ها + 2 سوراخ : 3500 تومان
2 عدد شیر تخلیه کولر : 400 تومان
شلنگ و بست : 1500 تومان
چسب آکواریوم : 4000 تومان ( کمتر از نصفش مصرف شد )
پشم شیشه : نصف بسته 6000 تومانی sera بعبارتی 3000 تومان
ابر : از همسایشون گرفت
بیوبال : حدود 6000 تومان
سرامیک : حدود 2500 تومان

این سامپ طرحی ابتکاری هست و از پاور هد استفاده نکردم چون جواب نمیده برای سامپ های بالای تانک البته میشه به خروجی فیلتر زیر شنی وصلش کرد تااز اونجا آب بیادومن نقص هایی که داشتو گرفتم و همون بار اول جواب داده ومشکلی نداشت
فقط شرمندتونم که عکسی در موقع ساخت نگرفتم چون فکرنمیکردم لازم بشه والان این سامپ در بالای تانک دوستم زیر قابی که برای تانک گذاشتن قرار داره

دوستان اگر ابهای دارند بپرسند تا راهنمایی کنم


خوب این شماتیک هارو کشیدم تا متوجه بشید منظورم چیه البته ابن پیشنهاد دوستان بازید کننده دادند که ازشون سپاسگذار:
شماره1:


شماره2:


شماره3:


26 comments:

Unknown گفت...

سلام اقاابولفضل این توضیحی که شمادادی همون توضیحیه که درسایت اکوادادی بابااین روش ساخت واسه 1ادمی خوبه که حداقل 1یا2باردیده باشه نه واسه ماکه تاحالادست به این چیزانزدیم اگه میشه 1کم خودمونی تربگومثلان کجای شیشه بایدسوراخ شه بالاباشه بهتره یاپایین

ابوالفضل گفت...

سلام
چشم
کارخاصی نیست
درمتن بایدگفته باشم که برای ورود آب به سامپ باید شیشه کناری سامپ از پایین سوراخ کرد منظور کف سامپ نیست
برای خروج باید شیشه رو 5سانت مونده به بالا شیشه سوراخ کرد
اگر بازم ابهامی بود من هستم
اگر عضو بشی مطالب بهتری درآینده خواهی دید

0121 گفت...

سلام ابوالفضل جان میخوام واسه تانک190#50#80سامپ درست کنم فعلان 2تافیلتربرقی باقدرت2000lphداره ولی ازش راضی نیستم میتونی ابعاداین سامپرابگی واسه این تانک وبعدداخل باشه بهتره- بالایازیر-گیاهی بهتره یامعمولی اگه خیلی فک ذدم شرمنده ممنون

ابوالفضل عسکری گفت...

سلام
برای این تانک سامپی با حجم 100لیتر لازمه و حتما داخلی و یا پایین
قدرت فیلترات برای این سامپ نامناسب هستن باید 3000بگیری
گیاهی برای تانک های کوچیک هست ولی میتونی تلفیقی از هر دو انجام بدی
موفق باشی ممنون که سر زدی

0121 گفت...

سلام ابوالفضل جان ممنون که وقت میزاری من درست متوجه نظرت نشدم داخل تانک باشه بهتره یابالایا زیرتانک بعدمن چون درست باوبت اشنانیستم نمیدونم سوالات راکجا بایدبپرسمم مثلان درموردبیماری ماهی هام یاهمین سامپ اگه میشه 1راهنمایی کن راستی ابعاد وشیشه چن میل واسش بگیرم وچن طبق واسش بزنم این سامپ راکه میخوام راه بندازم باراهنمایی شماازمراحل ساخت حتمان واست عکس میفرستم که مطالبت کامل شه راستی ازسایت اکوا هرکاری کردم نتونستم وردوبت شم نمیدونم ازسیستم منه یاازبنرشما بازم متشکرم که وقت میزاری

ابوالفضل عسکری گفت...

سلام چون حجم تانکت بالا هست بهتره یا پایین بذاری یا داخل تانک بذاری بهتره خودت نگاه کن کدوم میتونی پیاده کنی...
ابعاد پیشنهادی 60*40*45 هست البته در وب ابعاد استاندارد ساخت تانک گذاشتم
با شیشه 6میل میتونی بسازی.
نقاشی رو در بخش خود سامپ میذارم
سوالاتت اگر درمورد هرچی هست در قسمت نظرات همون بخش بپرسی بهرته مثلا ماهی بارب رزی ازش سوال داشتی تو پست خود رزی بارب بپرس.
امری بود درخدمتم

0121 گفت...

سلام وخسته نباشیدخیلی مطالب کامل شدبااین تصاویری که گذاشتی ابوالفضل جان چون داخل بدمنظرست وتانک من هم پایه داره تصمیم گرفتم زیر بزارمش واسه اینکه 1وقت سرریزنشه پیشنهادی داری و1وقت برق بره بعدچشم پمپ3000میگیرم ولی اگه جواب نمیده بالاتربگیرم راستی 1نظری داشتم چون پایین2تاپمپ میخواد نمیشه از2000استفاده کنم واسه رفت از3000استفاده کنم واسه برگشت تا1وقت سرریز همنشه بعداین شیرتخلیه کولرچیه مال گازی یا مال ابی وازچه شیلنگی استفاده کنم راستی بنظرت سایزپیشنهادی تانک خوبه نمیخوای بزرگتریاکوچیکترشه اگه من مشکل بودجه ندارم فقط بفکراینم که نخوام تاچن ماه دست به اب بزنم متشکرم

0121 گفت...

سلام فقط1چیزالان ذرات ریزی داخل تانک ملموسه وازشفافیت اب تانک راضی نیستم سامپ این ذرات رو هم میگیره راستی2باره واسه اینکه اب را تمیزتر کنه هرچیزاین سامپ راکه بایدبالاببریم یا اضافه کنیم که کیفیت اب بالامیره بفرماییداگه میگی پمپ بالاتر از3000بگیرم بعدچون میخوام زیر پایه باشه سوراخ خروجی میخواداخه پمپ روکه داخلش میزارم ممنون

ابوالفضل عسکری گفت...

سلام
برای جلوگیری از سرریز آب از شیراطمینان استفاده کن که 1طرفه هست
خوب وقتی پایین باشه و برقا بره اگر شیر اطمینان بذاری یا از این تنظیم کننده های آب کولرآبی اسمش یادم رفت بذاری وقتی آب از سطح تعیین شده بالا تر بده بسته میشه
شلنگ از هرشنگی که فیلترات بخوره اگر سیاه باشه قشنگتره
برای ورود آب که به حساب خروج آب از تانک میشه 3هزاربذار و برای خورج آب از سامپ باید 3هزرا بذاری تا توازن بهم نخوره
امری بود درخدمتم

ابوالفضل عسکری گفت...

هرچی لازم هست و مطلب گفتم 1فیلتر داخل تانک بذار به زیرنشی وصل کن تا پاوهد بکشه داخل سامپ بعد با پاورهد دیگه خارکن آب تمیزو

0121 گفت...

سلام شرمنده همش وقتتومیگیرم سوالم این بودچون میخوادپایین گذاشته بشه وپمپ خروجی اونروبه تانک برمیگردونه دیگه سوراخ واسه خروجی نمیخوادیا میخواد بعدفاصله طبقها بایدمساوی باشه وجای تنضیمک اب کولر ابی واسه سرریزشدنش هست توی این فضا بعدخدایی حتمان جواب این سوالم روبده این تخلیه کولر همون پلاستیکیه یا اهنیه که اب ازبیرون بش وصل میشه ناراحت نشی اینقدسوال میپرسم اخهIQمن پایینه تشکر

0121 گفت...

سلام مثه اینکه خیلی سریش شدم ابوالفضل جان راستی اگه بزارمش بالای تانک چطوره شیشه ها 10میلن طاقت میارن اینو واسه این میگم که از سرریزشدنش میترسم اخه کنارمیزکامپیوتروتی وی است اگه 1وقت سرریزکنه ...........بوووووووووووم اگه ابتکاری داری واسه سرریز نشدن لطفان بگو اره بگو اینم کنه شده ممنونم اذت

ابوالفضل گفت...

سلام
پایین که بذاری دیگه لازم نیست جایی رو سوراخ کنی اینو من برای بالا طراحی کردم
این تنظیم کننده آب کولر اسمش شناور هست و پلاستیکی هست
چون میخواهی پایین بذاری فکرنکنم تخلیه کولر لازم داشته باشی
سرشیلنکو به خورجی پاورهدها نصب کن تا عمل چرخش انجام بشه
برای جلوگیری از سرریزشدنش گفتم که از سر اطمینان یا شیر1طرفه استفاده کن
چرا ناراحت بشم خودمم انقدر تو این فرومهای خارجی پرسیدم که یارو تا من میامدم تو سیات غیب میشود.
ببخشید که دیر جواب دادم سرم شلوغه ببخشید سعمو کردم اول جواب بازدید کننده ها بدم بدم کارامو انجام بدم
موفق باشی
من از کسی ناراحت نمیشم

0121 گفت...

سلام ابولفضل جان دیروزرفتم تانک واسه سامپ بگیرم ولی اکثران میگفتن سطلی بگیرواسه همین رفتم 1سطلی750Lhگرفتم 2طبقه است طبقه اول ابرگذاشتم بعدذغال بعداسکاچ طبقه2ابربعدسرامیک مواردش خوبه یاترتیبش خرابه نمیخوادچیزی کم یازیادکنم مثلان پشم شیشه ای چیزی راستی ابوالفضل جان این ورودی سطلی یعنی قسمتی که اب را از تانک اصلی میاره لولش دقیقان وسط تانکه وسط جاش خوبه یا باید بهش لوله اضافه کنم بیاد کف تانک ازراهنمایی هات ممنونم بای

ابوالفضل گفت...

سلام
سامپ هم گارهمونو میکنه فقط اون شیکتره
باید فیلترت قدرتش 1300میبود چون حجم تانکت 700لیتر بود درسته
وسایل خوبه اسکاچ چرا گذاشتی؟؟؟ فلزی با اکسیده شدن میشه مسمومیت زا هست
نه جای شلنک خوبه خواستی بذار عقب تانک که زیاد بد جلوه نکنه

0121 گفت...

سلام ممنون که راهنمایی میکنی 2رسته کارسامپ واکسترنال1 ولی گفتم واسه سرریزشدن سامپ ازش صرفنظرکردم ابوالفضل جان سوالمو 2رست متوجه نشدی ورودی اب به اکسترنال شیلنگش وسط تانکه نمیخواد بش شیلنگ اضافه کنم بیادکف تانک یاهمون وسط تانک خوبه اخه اکثران اشغال کف تانکه بعداسکاچه خودش مخصوص اکسترناله فلزی هم نیس چیکار کنم درش بیارم بعد الان اب تانک ایینه است یعنی این فیلترکارمو رانمی اندازه ضعیفه راستی اون2تا فیلتر2000راهم گذاشتم کمکیش که ابوتمیزترکنند نظرت چیه باشن یادرشون بیارم اگه امکان داره 1کم زودترجواب بده منتظرم تشکر

ابوالفضل عسکری گفت...

سلام
خواهش میکنم
ببخش دیر جواب دادم دارم کتابمو مینویسم وقتم کمه
میتونی ورودی اکسترنال رو به خروجی زیرشنی وصل کنی حالشو ببری
نه اگر فلزی نیست بذار باشه
اصولا برای سیستم تصفیه 2برابر حجم آب قد رت فیلتر میگرند
خواستی ب ذارشون نخواستی بردار مهم نیست فقط جهت خروجی هر 3 یکی باشه

0121 گفت...

سلام باد ببخشی که سرت شلوغه ماهم وقتت راممیگیرم راستی جهت خروجی 1باشه یعنی ابی که ازفیلترها برمیگرده در1جهت باشه بعداکس هم وصل میکنم به زیرشنی نگفتی جواب میده یا نه این سیستم تصفیه راستی کی کتابت اماده میشه من حتمان باخریدکتابت سعی میکنم ساپورتت کنم کارتوادامه بده واقعان اخرپشتکاری ای ول

ابوالفضل گفت...

سلام
نه بابا شما ببخش که دیر جواب میدم والا وظیفم میدونم
آره برگشت آب از فیلتر های 1جهت داشته باشند
به فیلتر زیرشنی حتما وصل کن
چرا جواب نده داداش جواب میده
امروز فصل 1 که مربوط مباحث پایه آکواریوم و ساخت آکواریوم و ساخت پایه mdf و مخفی گاه و بک گراند 3بعدی و... تمام شد حدود 150 صفحه شده
فصل دوم معرفی ماهیان آمریکایی با روش تکثیر و روش تشخیص جنسیت به صورت مصور و 1CD هم کتاب داره ه توش فیلم تخم ریزی و جفتگیری هم داره.
چطور میخواهی ساپورتم کنی نهایتش 1کتاب بیشتر که نمیتونی بخری ولی متونی هر 9جلد کتابمو داشته باشی
فقط دعا ارشاد اجازه چاپ و.. بده پولمم برسه چاپ کنم
انشالله کتاب های خوبی بشه
از نظر لطفت خیلی سپاسگذارم

ناشناس گفت...

چرا لقمه رو دور سرت میچرخونی سامپ داخل تانک مزیت هاش بیشتره
1.جای اضافی نمیخاد
2.فقط به یک پاورهد احتیاجه
3.نگران نیستی سرریز بشه
یه سوراخ سمت چت کف اکواریم میکنی هم فضولاتو میکشه توی سامپ هم اب تانکت به شرطی که تو خونه آخر سمت راست پاورهدت کار کنه.اب تانکتم به مدت طولانی هم شفافه هم سبک هم زلال میتونی از ابتدای راه اندازی تانک استفاده اش کنی هم چرخه نیتروژنت برقرارومتعادله.اگه اشکالی داره بهم بگین

ابوالفضل گفت...

سلام
لقمه رو دور سرم نمیچرخونم
این روش هم خوبه

ناشناس گفت...

لطفا هم بگید که من یه آکواریوم تقریبا 100#35#50 که حجمش تقریبا 175 لیتره رو باید چه نوع واتر پمپی با چه قدرتی باید بخرم .

چون اصلا قیمت ذکر نکرده بودید .

لطفا قیمت هم ذکر کنید.

ابوالفضل عسکری گفت...

سلام
اگر برای سامپ میخواهی خوب شما بفرما چه سیستمی قصد راه اندازی داری تا بگم امادر مورد قدرت واتر پمپ بسته به نوع سامپ شما فرق میکنه ولی معمولا واتری پمپی با قدرت 1000لیتردرثانیه مورد استفاده فرار میگیرد
در مورد مارکش اگر تترا گیر بیاری خوبه ولی تکنیک و بویو هم بد نیست

ناشناس گفت...

خیلی ممنون که به این سرعت پاسخ سوالات منو دادی .

من می خوام برای همون آکواریوم که گفتم اندازشو یه سامپ (Bio reactor system)
درست کنم که طرحشو از مالزی فکر کنم گرفته باشم مثل سامپ شماست فقط فرق اینجاشه که از بالا به پایین طراحی شده و تمام قسمت های تو سامپ شما روشامل میشه.
و همچنین برای آب شوره .
و اگه میشه لطفا در مورد قیمت هم چیزی بگید . همینطور درباره پروفیا ف1
خیلی خیلی ممنون دوست عزیز من سابقه ی زیادی تو نگهداری با شیرین دارم تقریبا از 121سالگی تا 19 سالگی ولی حالا تصمیم دارم که به دنیای آب شور به کمک شما دوستان عزیز قدم بگذارم.
با تشکرات فراوان .

ابوالفضل گفت...

سلام ببخشید من چند روزی به اینترنت دسترسی نداشتم
درمورد قیمت بیویبال کیولی 25هزارتومنه سرامیک بسته ای 7تومنه زغال اکتیو در5تومنه پشم شیشه سرا اگر اشتباه نکنم بسته ای 5تومنه
نهایتا بسته به حجم سامپ و نوع طراحیش خیلی هزینه بشه 20هزارتومن
من از مخالفان آب شور هستم ولی هرکمکی ازمن بر بیاد در خدمتم
امری بود در خدمیتم

ناشناس گفت...

سلام خيلي سايت خوبي داري فقط اين عكس هاي سامپ Load نمي شه نمي دونم چرا .برام خيلي واجبه ها مي خوام يه سامپ درست كنم اگه ميشه عكسارو به ايميلم بفرست:
KAon0111@yahoo.com

ارسال یک نظر

سلام دوستان لطفا با ارائه نظرات خود اینجاب را در ارائه اطلاعات بهتر یاری فرمایید

 
طراحی شهرام بیطار